پژواك

طنز،عكس،كاريكاتور و خبرهاي داغ سياسي

آقای شریعتمداری من یک ضد انقلاب بزدل هستم

Posted by حامد سازگار در 25 دسامبر 2008

ali-nejad-1با خودم عهد بسته بودم هیچ وقت از جو گیری روزنامه وزین  کیهان که  چون باد به هر سو که منفعت و مصلحت حضرات طلب می‌کند می‌وزد٫ هیچ ننویسم. درست همان روز که قصه مادربزرگم و ماجرای عوعوی سگها را نوشته بودم با خودم عهد بسته بودم که هیج ننالم از هر صدای دل‌آزاری که گوشه و کنار٬ گوش می‌خراشد و خانه خراب می‌کند. پیش‌تر ها ترجیح می‌دادم خانه‌ای که کیهان و رسالت از ماروزنامه‌نگاران خراب می‌کنند را دوباره بسارم اما زار نزنم و گردن کج نکنم . اما لامذهب‌ها خوب بلدند کجا را بزنند و ما را تا چند روزی آجر و مصالح به دست دنبال این گوشه و آن گوشه آویزان شده و آوار شده بدوانند.

نقد من به این بود که می‌شود از سیاست‌های جنگ‌طلبانه بوش بیزاز بود اما در مقام یک خبرنگار همان تیزی قلم را و تندی زبان را چنان به رخ کشید که بوش نای چشم باز کردن هم نداشته باشد و اصلا کاری به بزم داخلی ایران عزیز هم نداشتم که خزعلی بوسه بر کفش خبرنگار عراقی زد و جنتی فتوای راهپیمایی با لنگه کفش را داد و دیگران نیز در این میدان شوق و شعف کم نگداشتند من فقط نقد کوچکی به کسی که مسوول و منادی گفتگوی تمدن‌ها بود٬ نوشتم تا او دیگر به جای خلق یک ایده ناب٬ گوجه و کفش پرتاب کردن را نشانه نخواند. اما هم کیهان جوش آورد و هم برادران دیگری که در لباس رسمی گوش پیچاندن های غیر رسمی را خوب بلدند. برای همین چند روزی ستون‌های دماسنجم در روزنامه شل شده و دارد روی سرم خراب می شود. باز هم قبول برادر شریعتمداری مسلمان. اصلا من حرفم را پس می‌گیرم و در راستای همان بزمی که ملت و جنتی و مهاجرانی و خزعلی و که و که از پرتاب لنگه کفش خبرنگار عراقی به سمت بوش برپا کرده‌اند٬ کلاه از سر برمی‌دارم تا هم در تاریخ بماند و هم در تاریکخانه ذهن ما که خبرنگاری اگر تاب دروغ گویی‌های یک سیاستمدار را نداشت دیگر معطل قلم و کاغذ بی‌مقدار خویش نماند٬ بی‌تردید و مقتدر٬ کفش‌ها را بکند و صورت مردی  را که صاف در چشم‌های یک ملت گرسنه نگاه می‌کند و دروغ می‌گوید نشانه رود.

من اشتباه کردم اگر نوشتم  باید صبور بود و بر اساس مبانی اخلاق در حرفه و رسالت رسانه‌ای مان عمل کنیم. آخر شما راست می‌گویید. چگونه می‌شود در برابر رییس‌جمهوری که با وقاحت مثال زدنی و پس از اینکه مملکتی را در همین چند سال گذشته ویران کرده است٫ نشست و اجازه داد او با پر رویی مثال زدنی خویش نطق کند و از آبادی و سامان سخن بگوید؟ معلوم است که باید کفش‌ها را به سمت دهان سیاستمداری نشانه رفت که مثل آب خوردن دروغ می‌گوید و فخر دموکراسی نداشته را می‌فروشد. معلوم است که باید لباس خبرنگاری از تن در آورد و با کفش٬ پای چشم‌های سیاستمداری را که در دوران سیاست ورزی او پای چشم‌های زنان و جوانان بسیاری در خیابان‌های شهر کبود شده است را سیاه و کبود کرد. راست می‌گویید شجاعت یعنی اینکه  وقتی ماه به ماه٬ گلوله ها و طناب‌ها و چوبه‌های دار جنازه برادران‌‌مان را در مقابل چشم‌های از حدقه در آمده ما به رقص در می‌آورند٬ آنوقت خبرنگار نگذارد دست‌های آقای رییس هم در آسمان کنفرانس خبری رندانه برقصد و سخن‌فرسایی کند.

من اشتباه کردم که خط بطلان بر عصبانی شدن و خشم به رخ کشیدن اصحاب قلم کشیدم٬همصدا با همه آنانی که تا کنون انتفاضه کفش‌ها را مرحبا گفته‌اند می‌شوم و بر ژست‌های روشنفکر مآبانه‌ای که پیش از این مانع از درک شرایط واقعی می‌شد اینک خط بطلان می‌کشم. حق با شماست. من آن بار هم گفته بودم که احساسات خبرنگار عراقی که هر روز خون عزیزانش را در کف خیابان‌های شهرش می‌دید قابل ستایش است و اینبار نیز تاکید می‌کنم خشم او نیز باید مشق هر روزه  شود تا اگر رییس‌جمهوری پای تریبون ایستاد و دهان برای دروغ گشود٬ یادش باشد کفش‌هایی با تمام انزجار در انتظار دهان نیمه باز اوست.

این همه دلایل‌ام برای تغییر عقیده و قرار گرفتن در اردوگاه آنان که موافق پرتاب کفش به صورت رییس‌جمهور هستند٬ نیست اما شاید روزنه‌ای‌ بگشاید تا کیهان و برادران‌مان دست از سرم بردارند و بگذارند با همین شجاعت نداشته خویش کماکان اهل خانه باقی بمانم. باشد این هم تکذیبیه. کارمند هیچ نشریه‌ای جز اعتماد ملی نیستم .من برای هیچ سایت ضد‌انقلابی مطلب نمی نویسم اما خودم اعتراف می‌کنم که  ضد انقلاب هستم. یعنی در هیچ شرایطی از من توقع رفتار انقلابی  نداشته باشید. محال است حتی اگر در چشم‌های من نگاه کنید و مثل آب خوردن دروغ به ناف این بیچاره ببندید و به سازمان سیا و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و سازمان‌های جاسوسی وصلم کنید و به مفاسد اخلاقی و دزدی  و چه و چه متهمم  کنید جز قلم٫ دست به سمت لنگه‌ای از کفش‌هایم ببرم. اگر در قاموس شما این رفتار‌های “انقلابی” ٫ شجاعت است٫ من یک ضد انقلاب بزدل هستم که در تمام این سالها جرات کفش پرتاب کردن به سمت هیچ دروغ‌گویی را نداشته‌ام.

پاسخی بگذارید

 
