پژواك

طنز،عكس،كاريكاتور و خبرهاي داغ سياسي

ابراهيم يزدي:«نظریه ناکارآمد ولایت فقیه باید حذف شود»

Posted by حامد سازگار در 5 دسامبر 2008

ابراهیم یزدی دبیر کل نهضت آزادی با «ناکار‌آمد» خواندن نظریه ولایت فقیه خواستار حذف آن از قانون اساسی شد.

آقای یزدی گفته که اختیاراتی که در این نظریه وجود دارد سرآغاز «دیکتاتوری و فساد» است.

این اظهارات دبیرکل نهضت آزادی در دیدار با اعضای حزب عدالت مردم (پی‌کی‌آر) مالزی ایراد شده است.

حزب عدالت مردم مالزی در سال ۲۰۰۳ میلادی تشکیل شده و بیشترین تعداد نماینده را در میان احزاب مخالف دولت در پارلمان مالزی داراست.

دبیرکل نهضت آزادی که به همراه هیئتی و به دعوت این حزب به مالزی سفر کرده بود در این دیدار اعلام کرده که نهضت ‌آزادی ایران با این شیوه حکمرانی در ایران «کاملا مخالف» است.

آقای یزدی تاکید کرده که در قرآن «هیچ مفهومی با عنوان ولایت فقیه» وجود ندارد.

آن‌طور که دبیرکل نهضت آزادی اظهار داشته، آیت‌الله روح‌الله خمینی با استناد به برخی از احادیث این نظریه را وضع کرده که «‌گروهی از علمای اسلامی اعتقاد دارند که احادیث مورد استناد این نظریه معتبر نیستند.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود عملکرد این نظریه در ایران طی ۳۰ سال گذشته را «ناکارآمد» توصیف کرده و خواستار «حذف آن از قانون اساسی» جمهوری اسلامی شده است.

اصل ۵۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی اختصاص به این نظریه دارد.

انتقاد از عملکرد روحانیت
آقای یزدی همچنین در نشست نمایندگان احزاب پارلمان مالزی گفت که نهاد روحانیت در ایران، یکی از موانع توسعه در جمهوری اسلامی است.

دبیرکل نهضت آزادی افزوده است که روحانیت در ایران «درک درست و واقع بینانه‌ای از شرایط و مناسبات پیچیده اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه کنونی ندارد.»

رئیس شورای مرکزی نهضت آزادی ایران همچنین اظهار داشته که از زمانی که روحانیت در ایران قدرت را در اختیار گرفته است «نتوانسته نیازهای جامعه را برآورده سازد و عملا به مانعی برای توسعه تبدیل شده‌ است.»

نهضت آزادی ایران، پنجم مردادماه سال ۱۳۸۱ از سوی مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی منحل اعلام شد و تشکل‌های وابسته و همسو با آن نیز غیرقانونی خوانده شدند.

نهضت آزادی از جمله گروه‌های سیاسی مخالف شاه سابق ایران، توسط مهدی بازرگان، اولین نخست‌وزیر بعد از انقلاب، در دهه ۴۰ شمسی پایه‌گذاری شد.

مشروح سخنراني دبيركل نهضت آزادي ايران درنشست نمایندگان احزاب در پارلمان مالزي

ابراهيم يزدي، دبيركل نهضت آزادي ايران، در روز پنجشنبه 20 نوامبر 2008 (30 آبان 87)، در ميان جمعی از نمايندگان احزاب در پارلمان مالزي سخنانی ایراد کرد و به پرسش‌های آنان پاسخ گفت.

در اين مراسم، كه نمايندگان حزب عمل دموكراتيك (PKR)، حزب اسلامي و حزب عدالت مردم در آن حضور داشتند، در آغاز محمد عزمین علی، نماینده پارلمان و نایب رییس حزب عدالت مردم، ضمن خوشامد گويي و معرفي نهضت آزادی ايران به عنوان يكي از باسابقه ترين احزاب ملي و مسلمان، استفاده از تجربيات نهضت آزادي ايران را براي احزاب مالزيايي بسيار مفيد ارزيابي كرد. سپس، دكتر يزدي سخنانش را تحت عنوان «نسبت آزادي وعدالت» آغاز نمود.

دبيركل نهضت آزادي ايران، با تاكيد بر اينكه جهان اسلام در نقطه تغيير تاريخي قرار دارد، در مورد فعاليتهاي روشنفكران ديني در ايران گفت:‌ «اين گروهها، در مواجهه با فرهنگ مدرن، رسالتشان را تغيير جامعه با تكيه بر اصول اسلامي و باز تعريفي از اسلام، مطابق با شرايط روز، مي‌دانند.»

يزدي به دغدغه روشنفكران ديني براي اثبات سازگاري دين و دموكراسي اشاره كرد و گفت كه لاييك‌ها و گروههاي تندروي مذهبي به اين سازگاري اعتقادی ندارند و به همين دليل با روشنفكران ديني مخالفت مي‌ورزند.

وي با اشاره به حضور اعضاي برخي از احزاب غير مسلمان در جلسه افزود: «در صورت اعتقاد يا عدم اعتقاد به اسلام نمي‌توان منكر اين اصل شد كه مهمترين پايه تغيير جامعه شناخت و تغيير فرهنگ آن جامعه است و اينكه چگونه مي‌توان آزادي را سازگار با اين فرهنگ در جامعه ترويج كرد.»

يزدي سپس، در ادامه بحث در مورد نسبت آزادي و عدالت، با يادآوري شعار برخي از احزاب مالزي بر لزوم همراهي و همپوشاني اين دو ارزش براي توسعه جامعه تاكيد نمود.

رئيس شوراي مركزي نهضت آزادي ايران با اشاره به اين نكته كه «دموكراسي فرايندي يادگرفتني است» خاطر نشان كرد كه در كشورهايي مانند مالزي و ايران، كه در آنها اقليتهاي مختلف با فرهنگهاي متنوع وجود دارند، نمي‌توان به استقرار دموكراسي اميد بست، بدون اينكه حقوق عادلانه‌اي را براي اقليتها و فرهنگهاي مختلف موجود در كشور مورد تأييد قرار داد.

يزدي با اشاره به حضور مسلمانان،‌بوداييان، هندوها و مسيحيان در جامعه مالزي، اين تنوع را همانند تكثر جامعه ايران با حضور كردها، تركها، عربها و بلوچها دانست و تأكيد كرد كه در هيچ یک از اين دو كشور توسعه پايدار بدون مشاركت اقليتها امكان‌پذير نيست.

در ادامه جلسه، بخش پرسش و پاسخ نمايندگان مجلس مالزي با دبيركل نهضت آزادي ايران انجام گرفت.

به عنوان نخستين پرسش، محمد عزمین علی، نماينده استان سلانگور، با اشاره به تجربيات ناموفق برخي از كشورها مانند اندونزي در استقرار دموكراسي در يك كشور اسلامي، خواستار ارائه تعريفي از رابطه اسلام و دموكراسي شد.

ابراهيم يزدي در پاسخ به اين سوال، با تاكيد بر اينكه در اندونزي دموكراسي نهادينه نشده است، در باره تفاوت دو کشورخاطر نشان کرد كه در مالزي هيچ خبري از فعاليتهاي تروريستي شنيده نمي شود، اما در اندونزي حضورفعال تروريستها آشكار ترين دليل برضرورت یک تحول فکری ونا متعادل بودن اندیشه‌های دینی افراطی است.

يزدي با بيان اين نكته كه به دليل ماهيت دموكراسي و اينكه دموكراسي فرايندي از پايين‌ترين سطوح جامعه به سمت رأس هرم قدرت است افزود كه ترور تنها در صورتي پايان مي‌يابد كه مردم به آزادي و حقوق ديگران باور داشته باشند.

در پاسخ به سوال آقای سیوارسا راسیا، نماینده شهر سوبانگ و عضوهندی و ارشد حزب عدالت مردم، در مورد وضعيت فعاليتهاي نهضت آزادي در سالهاي اخير به عنوان يك حزب اپوزيسيون، يزدي شرح مختصري از فشارهاي وارد شده بر اعضاي اين حزب در سالهاي اخيررا ارایه كرد و گفت كه با وجود تمام اين فشارها، ما همچنان مخالف هرگونه عمل غير مسالمت‌آميز هستيم و فكر مي‌كنيم كه همين روش گام به گام در شش سال پيش حاكمان را ناگزير به آزادي اعضاي زنداني نهضت و عدم اجراي احكام شديد وسنگین صادر شده عليه آنان كرده است، هرچند كه حاكمان هنوز در برابر پذيرش تغيير و يادگيري دموكراسي مقاومت مي‌كنند.

یزدي همچنين، در تبيين موانع و مخالفتهاي گروههاي مختلف با استقرار دموكراسي در ايران، گفت حاكميت به فعالان سياسي هوادار دموکراسی آن چنان فشار مي‌آورد كه برخی از آنان اجباراً کشور را ترك می کنند و از سوي ديگر سياست‌هاي ايالات متحده در مورد ايران بر عليه گسترش دموكراسي در اين كشور است.

يزدي همچنين، در پاسخ به سوال آقای خا لد صمد، عضو حزب اسلامی و نماینده ی منطقه شاه عالم، پيرامون نحوه مدرنيزاسيون كشورهاي مسلمان گفت: «مدرنيته یک رشته اصول ومفاهیم زیربنايی دارد. تا زماني كه این مفاهیم اصولی در فرهنگ ملی ادغام و گوارده و به عبارتی بومي نشوند، هيچ زمينه‌اي براي پذيرش و نهادينه شدن آن ها در كشورها ی ما وجود ندارد.»

يزدي مدرنيته را چيزي فراتر از مونوريل و ماشينهاي مدرن خواند و گفت كه براي بهره مندي از مزاياي مدرنيته، اين گفتمان بايد در جامعه نهادينه شود. اما به شرطي اين كار صحيح انجام مي‌گيرد كه ما قرائت مطابق با فرهنگ خودمان را از آن ارائه كنيم.

دکتر ذوالکفل، نماينده کوالالامپور از حزب اسلامي، نيز پرسشي در مورد عوامل اثرگذار بر حركت جهاني مسلمانان مطرح كرد.

در پاسخ به اين سوال، يزدي تاكيد كرد كه وضعیت و شرایط دنيای امروز با زمان صدر اسلام كاملا متفاوت است. امروز در دنيا بیش از يك ميليارد مسلمان زندگي مي‌كنند كه مالك بخش عظيمي از منابع انرژي دنيا هستند. اما مشكل اينجاست كه برخي از آنان نمي فهمند كه در دنيا چه تغييراتی رخ داده است و بعضي از آنان حتي به آموزه‌هاي سيره نبوي هم توجه ندارند.

يزدي، با ذكر اين نكته كه سوره فتح پس از امضاي صلح حديبيه نازل شد، گفت كه اين واقعه آموزه مهمي از انعطاف پذيري اسلام در برابر شرايط روز را در خود دارد و مسلمانان همچنين بايد بياموزند كه لازمه موفقيت همكاري با ساير گروهها است.

آقاي تیان چآو، نماينده پارلمان از باتو (عضو چيني حزب عدالت مردم)، با ابراز خوشحالي از ملاقات با ابراهیم یزدی، به عنوان كسي كه در طول ساليان پس از انقلاب همواره مي‌خواسته است سوالاتي از يزدي، به عنوان يكي از اثرگذاران در انقلاب ايران، داشته باشد، سوالی در مورد آنچه پس از انقلاب در ایران رخ داده است مطرح کرد.

عضو شوراي انقلاب اسلامي ايران، با ذكر اين نكته كه در تركيه نيز اعضاي احزاب آن كشور سوالات مشابهي در مورد انقلاب ايران مطرح مي‌كردند، بطور خلاصه به شرح زيرتوضیحاتی داد.

يزدي بيان كرد كه در طول تاريخ ايران، همواره قدرت سیاسی دو رکن داشته است: شاه و روحاني، گفت : این دو هميشه باهم وهمراه و همسو و شریک قدرت بوده‌اند و روحانیت ایران حتی قبل از اسلام از نفوذ عمیقی در میان توده‌های مردم عادي برخورداربوده است. وي افزود تاریخ ایران حاکی از آن است که هر زمان میان شاه و روحانی اختلاف افتاده است، روحانی برنده و شاه بازنده بوده است. اما محمد رضا شاه پهلوي به اين نكته تاريخي توجه نداشت .

عضو سابق شوراي انقلاب گفت كه شاه ايران از تاريخ درس نگرفت و به رويارويي با مذهب و روحانیت پرداخت و همان نتيجه هميشگي رخ داد. او توانست تقریبا تمام نهاد های سیاسی روشنفکران را از بین ببرد، اما نتوانست مسجد و نهاد روحانیت را از ميان بردارد. در نتیجه، روحانیت ایران به جنبش ضد استبدادی، که عمدتا جنبشی روشنفکری بود، پیوست. روحانیت قدرت بسیج مردم عادی را داشت و در نتیجه، وقتی روحانيان و روشنفكران متحد شدند، شاه سقوط کرد. اما بعد از پيروزي انقلاب هنگامی که همه مردم، از جمله مردم عادی در ابعاد ميلیونی، در انقلاب حضور يافتند، روشنفکران تبدیل به اقلیت عددی شدند. روحانیت هم حاضر به قبول حضور روشنفکران در قدرت نشد.

یزدی سپس به وجه ديگري از تاريخ ايران اشاره كرد و گفت: «اما روحانیان ایران به ندرت مستقیماً سلطنت کرده‌اند. متاسفانه، نهاد روحانيت از اين امر تاریخی درس نگرفت و از توجه به آن غافل شد. از سوي دیگر، روحانیت درک درست و واقع بینانه‌ای از شرایط و مناسبات پیچیده اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه کنونی ندارد. در نتیجه، وقتی روحانيون قدرت و حکومت را بدست گرفتند، نتوانستند نيازهاي جامعه را برآورده سازند و عملا به مانع توسعه تبديل شده‌اند». وی تاكيد كرد كه اين مسأله يكي از معضلات امروز جامعه ماست.

يزدي بخشي از روحانيان حاكم در ايران را شبيه به اصحاب كهف خواند بدين معنا كه آنان صدها سال از تحولات جامعه عقب هستند و آرمانشهر آنها مدينه النبي است و گمان مي‌كنند كه در جهان امروز هم شهري مانند تهران را مي‌توان مانند مدينه النبي اداره كرد و بطور سطحي و شكلي الگوبرداري كنند.

يزدي در پاسخ به سوال يكي از نمايندگان در مورد ولايت فقيه و تاثير انديشه‌هاي دكتر علي شريعتي براي بستر سازي پايه‌هاي پذيرش اين نظريه در دوران پس از انقلاب، ضمن تذكر اين نكته كه آنچه آيت الله خميني در مورد حكومت اسلامي در پاريس مي‌گفت با آنچه در دوران پس از انقلاب به آن عمل شد كاملا متفاوت بود، گفت كه دولت موقت، پس از پیروزی انقلاب، پيش نويسي براي قانون اساسي تهيه كرد كه رکن اصلی آن جمهوریت و دموكراسي بود و در آن نشاني از ولايت فقيه وجود نداشت. اما روحانيان به مدل خليفه گري و مجالس مشورتي، مانند مجالس برخی كشورهاي عربي، علاقه بيشتري نشان دادند و نظريه ولايت فقيه از همان زمان براي كنترل انحصاري قدرت تئوريزه و نهادينه شد. وی اضافه کرد که نهضت آزادی ایران در یک نشریه تحلیلی موضوع ولایت فقیه را از دید قران، سنت رسول اکرم(ص) و ابعاد سیاسی و اجتماعی آن به تفصیل شرح داده است.

وزير امورخارجه ايران در دولت موقت، در پاسخ به درخواست نمايندگان مجلس مالزي براي تحليل تاثيرات انتخاب باراك اوباما به رياست جمهوري ايالات متحده بر ديگر كشورها، گفت كه تغييرات گفتمان جهاني حتي دامان ايالات متحده را نيز گرفته است و ما شاهديم كه در اين دوره يك زن نامزد پست رياست جمهوري مي‌شود و يك سياه پوست نيز براي اين سمت انتخاب مي‌شود و يگر نامزد انتخاباتي نيز يك زن را به عنوان معاونش معرفي مي‌كند.

يزدي گفت كه مطمئناً در كوله پشتي سربازان آمريكايي توسعه و دموكراسي براي هيچ كشوري به ارمغان نخواهد آمد، همان‌گونه كه در عراق نيز چنين بود. اكنون ما بايد ببينيم كه چگونه مي‌توانيم از اين تغييرات در راستاي منافع ملي خودمان استفاده کنیم.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

 
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: